X
تبلیغات
رنگارنگ
رنگارنگ
...!!!دانلود هر چیز که می خواهید...!!! 
قالب وبلاگ
نويسندگان

فهرست مطالب :

مقدمه

موقعيت جغرافيايي

آب و هوا

باد گرم

باد سرد

راهها

موقعيت عمومي فارسجين در منطقه

تاريخچه و قدمت تاريخي

وجه تسميه روستا

جمعيت

مهاجرت و رشد جمعيت

علل مهاجرت

زيست محيطي(مسكن)

محله بندي

بافت

مذهب

زبان

لهجه

مراكز تاريخي و مذهبي

امامزاده ها

امامزاده عبدالله

امامزاده فضل الله

مساجد

مسجد جامع

مراكز تفريحي

خويشاوندي

آداب و سنن

آداب(عروسي)

عزاداري ها

حسين حسين

نماز ظهر عاشورا

قمه زني

 فعاليت هاي اقتصادي

درآمد و روابط اقتصادي

باغ داري و كشاورزي

محصولات

فروش محصولات

دامداري و دامپروري

رانندگي

آزاد

كارمندي و كارگري

شركت تعاوني شقايق

 پمپ بنزين

منابع آب كشاورزي

نوع مالكيت ارضي

صنايع دستي(فعاليت صنعتي)

بهداشت

خانه بهداشت

جام ها

تعليم و تربيت

 

 

 

                                 

                                            بسمه تعالي

 

با توجه به اينكه جوامع انساني پيوسته در حال تغيير و دگرگوني و پيشرفت بوده اند ، مسلما براي برنامه ريزي در اين جوامع بدون مطالعه و تحقيق نمي توان عمل نمود . جامعه روستايي يكي از اين جوامع مي باشد كه با مرور زمان و پيشرفت صنعت و تكنولوژي ، تغييرات عمده اي در آن به وجود آمده است . با توجه به اين امر بايد برنامه ريزي دقيق تري همراه با تغييرات حاصله انجام داد . امروزه اهميت و پژوهش بر هيچ صاحب دانش پوشيده نيست . چه اينكه ، ممالك صنعتي از سازمان هاي تحقيق و پژوهش گسترده تري برخوردارند . ايالات متحده فرانسه و برخي ديگر از كشورهاي اروپايي از جمله اولين كشورهايي بودند كه به امر تحقيقات روستايي پرداختند . يك محقق علاوه بر آشنايي كامل با روش هاي تحقيق ، بايد با زمينه ها و گسترد هاي مختلف در علوم اجتماعي نيز آشنا باشد تا تحقيقي سودمند ارائه دهد و اجتماع مشخص را در موقعيت هاي گوناگون مورد پژوهش قرار داده و نتيجه گيري صحيح ارائه دهد . تحقيقات جامعه شناسي روستائي در ايران ، ديرتر از ممالك اروپايي و آمريكائي آغاز گشته كه با توجه به اهميت وافري كه امام خميني(ره) به روستاها مي دادند و توصيه هاي ايشان نسبت به امر رسيدگي به روستا و روستا نشينان كه الحق محروم ترين قشر كشور عزيز ما هستند و با توجه به

 

مشمولين كه فرد فرد ما در قبال اسلام ، خون شهدا و ملتمان داريم ، وظيفه شرعي اين است كه به اوضاع روستاها (همراه با تجزيه و تحليل آن) رسيدگي نمائيم و دولت را در انجام برنامه هايش ياري نمائيم .

 

هدف تحقيق در روستا

بهره برداري هر چه بهتر از مواهب طبيعي و خدادادي مي باشد . براي رسيدگي به مشكلات يك جامعه روستايي و اقدام براي حل آنها ، بايد مشخص گردد چه تغييراتي لازم است در روستا ايجاد گردد .  از كجا كار را بايد شروع و به كجا خاتمه داد . بنابراين با پژوهش و تجزيه دقيق مشكلات و معضلات گوناگون در يك روستا ، يكي از اهداف عمده تحقيق يعني شناخت مسائل دست انداز ساكنان روستا و پيشنهاد طرح سودمندي براي آن و پيگيري براي از بين بردن آن عملي مي گردد . يك محقق از تحقيقات خود كمك مي گيرد تا زندگاني اجتماعي مردمان روستا را از شرايط مساعدتر و مطلوب تري برخوردار گرداند تا ساكنان روستا ناگريز نشوند سنگر توليد را رها و به مشاغل كاذب در شهر و يا حاشيه آن بپردازند و دولت را با مشكل مواجه نكنند . يكي از روش هاي تحقيق كه به طور روز افزون ، طرفدار پيدا كرده و به كار مي رود تهيه و تدوين مونوگرافي است. بديهي است اين روش در يك جامعه بزرگ عملا غير ممكن است و در يك جامعه

 

كوچك نظير روستا افرادي مي توانند اين كار را انجام دهند كه با روش هاي تحقيق بلكه با اصول نظري و حوزه هاي مختلف در علوم اجتماعي آشنايي كامل داشته باشند تا پس از صرف اوقات فراوان دست به تهيه مونوگرافي بزنند . از اين رو گذشته از روش علمي ، مدتي طولاني لازم است تا بتوان اجتماع معيني را در موقعيت ها و فصول مختلف مورد مطالعه قرار داد . مونوگرافي حاضر كه سعي شده تقريبا قسمت عمده اي از شرايط مذكور رعايت گردد . مسلما با فرصت كم به آن نتيجه نمي توان رسيد . اما با توجه به زمان كم براي تحقيقات و؟؟مساعدتو همكاري صميمانه دوستان و .... تهيه شده است . گر چه با مفهوم عام از يك جامعه روستايي نمي باشد ، اما با توجه به معيارها و ضوابطي كه براي شناخت يك روستا ارائه گرديده به مفهوم خاص ، يك جامعه روستايي مي باشد . لذا اين تحقيقات مقدمه اي مي باشد جهت خدمت به روستائيان زحمت كش ، زيرا خدمت به روستائيان بالاترين و ارزشمندترين خدمت به خلق خداوند مي باشد ، زيرا روستائيان مردماني صميمي و با ايمان و بسيار ساده مي باشند كه در گذشته با ديد تحقير (متأسفانه) به آنها نگريسته اند و جامعه روستايي بر خلاف جامعه شهري پيچيده و تشريفاتي نيست . روستائيان معمولا افراد مقيد ، مذهبي و معتقد به الگوهاي اخلاقي مي باشند در حالي كه يك نفر شهري رفتاري متفاوت از او دارد . اميد است تحقيقات حاضر مورد عنايت استاد ارجمند و ديگر خوانندگان قرار گيرد .                                                         « إن شاءالله»

 

موقعيت جغرافيايي فارسجين

از نظر تقسيمات كشوري ، فارسجين جزء دهستان دودانگه عليا به مركزيت فارسجين از توابع شهرستان ابهر در مسير جاده بين المللي تهران – تبريز كه بيست و چهار كيلومتري تاكستان و بيست و دو كيلومتري ابهر در كنار جاده ترانزيت قرار گرفته و به عبارتي ديگر مرز بين شهرستان ابهر و تاكستان مي باشد و فاصله آن تا قزوين 60 كيلومتر است . فارسجين از شمال غربي به روستاي قِروه از توابع شهرستان ابهر و از غرب با روستاي توده بين از توابع شهرستان ابهر و روستاي شنين و از جنوب با روستاهاي ضياباد و حيدريه و از شرق با روستاهاي حسين آباد و شورجه محدود شده است .

 

آب و هوا

وضع آب و هواي اين روستا به طور كلي خوش آب و هوا و در بعضي از سال ها در زمستان ها سرد و تابستان ها گرم است و در واقع هواي روستا در فصل هاي مختلف سال تغيير مي كند . ميزان بارندگي را مرجعي تا به حال اندازه گيري ننموده كه در سال چند ميليمتر است ولي مقداري از ريزش هاي آسماني از طريق رودهاي فصلي به ابهر رود ريخته مي شود و مقداري نيز به علت وزش بادهاي مختلف تبخير و تلف مي گردد و از آن استفاده نمي شود . بادهاي منطقه به علت نقشي كه در تغيير آب و هوا و ميزان رطوبت

 

و در نتيجه امر كشاورزي دارد ، حائز اهميت است . دو نوع باد معروف در منطقه فارسجين وجود دارد كه عبارتند از : باد گرم و باد سرد .

 

باد گرم

ساكنان باد مزبور را آق يل (باد سفيد) مي نامند و موسم وزيدن آن در اوائل بهار و اواسط تابستان است و از جهت جنوب غربي مي وزد . با وزش اين باد در هنگام بهار و تابستان هواي منطقه به خصوص فارسجين و روستاهاي اطراف گرم مي شود و موجبات افزايش تبخير و كمبود رطوبت را فراهم مي سازد و در نتيجه به وضع محصول خساراتي وارد ميسازد . از ديگر بادهاي گرم « راز » را مي شود نام برد .  

 

باد سرد

اين باد را بادمه نيز مي خوانند . جهت وزش آن از جانب شمال غربي (شتركوه) است و منطقه وسيعي را در بر مي گيرد . اين باد در فصل هاي مختلف سال به طور متناوب ميوَزَد و در هنگام تابستان سبب خشك شدن هوا و در هنگام پاييز و بهار نيز بعضي مواقع سبب سرما زدگي محصولات (انگور ، گردو ، بادام و.....) منطقه مي شود . در زمستان موجب يخبندان و سرماي شديد و همچنين از تبخير شديد جلوگيري مي نمايد . از اين رو نقش

 

مؤثري در امر زراعت منطقه بازي مي كند . به طوري كه در هنگام وزش بادمه در پائيز باعث ركود خريد و فروش انگور در فارسجين و حومه ديده مي شود . گذشته از اين نيز باد خمسه (دوش) كه وزش آن از جهت غرب مي باشد ، وجود دارد .

 

راهها

راههاي ارتباطي يكي از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادي هر شهر و روستا مي باشد . فارسجين از طريق راه شوسه (جاده بين المللي) با قزوين و تاكستان و ابهر اتصال دارد. همچنين راههاي خاكي به تمامي روستاههاي اطراف دارد . راه آهن سراسري و اتوبان قزوين – زنجان در فاصله 3 كيلومتري محل سكونت و از زمين هاي اين روستا مي گذرد .

 

موقعيت عمومي فارسجين در منطقه

فارسجين با توجه به نزديكي به جاده ترانزيت و داشتن فرهنگ و مهمان دوستي و صداقت و رعايت بهداشت نسبت به حومه و داشتن مسئولين موفق در ادارات و نهادها و ارگان ها درشهرستان هاي اطراف و قبولي درصد حدودا بالا نسبت به جمعيت در دانشگاهها و مراكز آموزش عالي و برخورد صحيح و درست و حضور مستمر اهالي در مسائل انقلاب و جنگ تحميلي و نقش مؤثري كه در انتخابات و مسائل سياسي منطقه دارد ، باعث شده

 

 

است كه مردم شهرهاي اطراف (قزوين- تاكستان- ابهر و ....) و روستاهاي اطراف و مسئولين ادارات با ديد مثبت به اين شهرك بنگرند . لذا فارسجين داراي موقعيت عمومي خوبي در منطقه برخوردار است . فارسجين يكي از پرجمعيت ترين روستاهاي شهرستان تاكستان مي باشد و مي شود گفت كه محله اي است كه نه شباهت كامل به شهر دارد و نه شباهت كامل به روستا و يا نه شهر است و نه روستا . لذا به خاطر همين مسئله به اين منطقه شهرك گفته مي شود .   

 

تاريخچه و قدمت تاريخي

حمدالله مستوفي در كتاب نزهه ا لقلوب (740 ه . ق) چاپ دبير ساقي صفحه 61 در بيان اسامي ولايت قزوين از فارسجين نام برده و چنين نوشته است :

در كتاب ا لبتيان (احمدبن عبد الله) آمده كه قزوين را شاپور بن اردشير بابكان ساخته است و شادشاپور نام نهاده و همانا شهري بوده است كه در ميان رودخانه هاي خزر رود و ابهررود ساخته اند و آن جا اطلال بارو پديدار است و مردم آن جا در ديه نرجه (اين ده با احتمال همان ده نرگه كنوني است) كه با اردشير منسوبست مسكون اندو مشهور است . ولايتش ، سيصد پاره ديه و مزرعه است  به هشت ناحيه و در آن ديه هاي معتبر است ، چون فارسجين و خيارج و قرقين و شال و سگز آباد و سياه دهان (تاكستان) و سوميقان و

 

شهرستانك و شرف آباد و مرك قارين و امثال آن . دكتر پرويز ورجاوند ، در كتاب سرزمين قزوين ، چاپ انجمن آثار ملي در صفحه 54 - 50  به نقل از كتاب جغرافيايي تاريخي سرزمين خلافت شرقي ، تأليف : سترنج ، ترجمه محمود عرفان از انتشارات بنگاه ترجمه و نشر كتاب – تهران- 1337- صفحه 47 اين طور مي نويسد : در عهد ساسانيان برخي از نواحي قزوين داراي موقعيتي خاص بوده . ناحيه واقع در بين دو رود ابهر رود و خررود كه در حال حاضر نقاطي چون : تاكستان – ضياءآباد- نهاوند- فارسجين- ساج- شكين و نرگه را در بر مي گيرد . در دوران ساسانيان نهايت آباد و داراي موقعيت ممتازي بوده است . ميان سلطانيه و ري راهي از ابهر به فارسجين مي رفت و قزوين را در شمال خود مي گذاشت و از آن جا به منزلگاهي مي رسيد موسوم به سومغان و در آن جا به ورامين مي رفت . در حاليكه شعبه ديگر از سمت راست به جنوب امتداد مي يافت و از سگز آباد و ساوه مي گذشت و به اصفهان مي رفت . همان طوري كه از نوشته هاي قديمي مشهود است ، فارسجين دهي بوده است بزرگ كه در مسير شاهراه بوده است و همان طوري كه از نام محله هاي قديمي فارسجين پيدا ست و بنا به اظهار ريش سفيدان ، كاروانسرايي بوده كه از مسافران پذيرايي مي كردند و كاروان ها در آن جا استراحت مي كردند (كوچه اي كه به نام كروانسرا معروف است) و بازارچه اي داشته است كه مردم و تجار در آن جا داد و ستد مي كرده اند (محدوده باغاتي كه به نام باجارگه معروف است)

 

ولي هيچ سندي در دست نيست كه در چه سالي و به چه دلايلي تخريب گرديده و همچنين بناهايي چون امام زاده كه متعلق به دوره سلجوقيان است و همچنين نوشته هاي حمد الله مستوفي (740 ه.ق) و بنا به اظهار يكي از ريش سفيدان محل كه مردي عابد و صالح و داراي هوش و حافظه بسيار قوي مي باشد . به نام حاج محرم رجبي كه حدود سي سال پيش در گورستان سنگ قبري پيدا شده كه صاحب قبر 90 سال بعد از پيامبر اسلام فوت نموده بوده (101 ه. ق) كه به علت عبور وسايل و كاميون از روي سنگ فوق ، سنگ خورد شده و از بين رفته است . مدارك و شواهد موجود ، نشان دهنده قديمي بودن فارسجين را نشان مي دهد كه مي توان گفت سابقه فارسجين بيش از 1300 سال است كه يكي از هشت ناحيه سرزمين قزوين بوده است و تا سال 1359 ه . ش نيز از توابع قزوين و بعد از اين كه تاكستان تبديل به فرمانداري شد از توابع شهرستان تاكستان گرديده است .

 

وجه تسميه روستا

سند و مدرك معتبر و قطعي كه دلايل نام گذاري روستا را به اثبات برساند ، وجود ندارد . ولي بنا به اظهار ريش سفيدان و همان طور كه از نام فارسجين پيداست ، احتمالا اين روستا به علت اين كه در منطقه اي كه اكثر اهالي آن را ترك زبان تشكيل مي دهند واقع شده

 

 

در زمان هاي قديم اهالي اين روستا فارس زبان بوده اند و به همين دليل نام روستا فارسجين شده است .

جمعيت

چون فارسجين داراي هواي مساعد و معتدل و آب آشاميدني و بهداشتي و تغذيه كافي و رعايت مسائل بهداشتي و امكانات رفاهي و عدم حضور زنان و كودكان در باغات و مزارع ، چهره مردم اين روستا به خصوص جوانا (دختر و پسر) داراي چهره اي زيبا هستند و چنان چه اگر در مجلسي در شهر و يا روستا باشد ، براي افراد غريبه تشخيص اهالي روستا مشكل مي باشد و افراد خانوارهايي كه از روستاهاي اطراف به اين روستا كوچ نموده اند و كارگران براي كار در اوائل فصل بهار و پائيز به روستاها مي آيند ، چهره هاي آنها كاملا از مردم اهالي متمايز مي گردد .

 

تراكم و تركيب جمعيت

فارسجين بر اساس آمارگيري صد در صد خانه بهداشت داراي هفتصد و نود و هشت خانوار با دو هزار و هفتصد و پنجاه و هشت نفر مي باشد . بُعد خانوار در فارسجين برابر 6/4 در سال 1365 و برابر 7/4 نفر در سال 1375 و در سال 1385 1/4 نفر بوده است . همان طور كه مشهود است ، به طور كلي مي توان بيان داشت كه بُعد خانوار سير نزولي

 

داشته و اين نشان از مهاجرت افراد جوان جوياي كار به ديگر نقاط زيستي (شهرها) جهت دستيابي به كار مي باشد .  ديگر عامل مهم كنترل جمعيت و داشتن زاد و ولد كم مي باشد

جدول شماره 1 بُعد خانوار فارسجين و مناطق فراگير را به مقايسه مي گذارد .  

                                             جدول شماره1

     مكان

       شهري

     روستايي

غير ساكن

كل

      قزوين

          9/4

         4/5

        5/5

   2/5

  تاكستان

         7/4

         4/5

      5/5

   1/5

  فارسجين

       ___

         1/4

    ___

    1/4

 

از جدول فوق معلوم مي گردد كه بُعد خانوار در فارسجين از نقاط روستائي شهرستان تاكستان و نقاط روستائي استان و همچنين نقاط شهري كمتر است و اين مورد هم تأييد كننده مهاجرت جوانان و رشد كم جمعيت به لحاظ آمار كم متولدين در طول سال هاي اخير مي باشد و همچنين جدول شماره 2 تركيب سني جمعيت فارسجين را نشان مي دهد (با ذكر جنس و مجرد و متأهل بودن)

 

مهاجرت و رشد جمعيت

 

نظر به اين كه كشور ايران از لحاظ نيروي انساني ، اعم از شهري ، روستايي و عشايري يك نيروي بسيار جوان مي باشد ، از رشد بسيار بالايي برخوردار است كه در نتيجه تأثير زيادي در امر رشد بي رويه جمعيت به خصوص در مناطق روستايي و عشايري با توجه به مسائل و مشكلات موجود در منطقه از لحاظ فقر فرهنگي و اجتماعي و پايبند بودن به آداب و سنن قديمي بسيار سريع تر از رشد جمعيت شهري مي باشد كه يكي از مهم ترين عوامل افزايش جمعيت شهري در سال هاي اخير مهاجرت بي رويه روستائيان به شهذها بوده است .

علل مهاجرت

مهاجرت و انگيزه آن را مي توان به چند دسته تقسيم نمود :

الف) اختلاف فراوان بين درآمدهاي شهري و روستايي (أعم از درآمد بخش كشاورزي و ساير درآمد و بخش هاي اقتصادي ديگر كه به طور كلي تفاوت زيادي با يكديگر دارند .

ب) ايجاد شغل هاي كاذب در سطح شهرها و بالا بودن درآمد آنها .

ج) نبودن امكانات آموزشي و پرورشي و فرهنگي و درماني : در اكثر روستاها به خصوص مدارس و در مقطع راهنمايي و دبيرستان اعم از دخترانه و پسرانه و نبودن امكانات ، انگيزه و زمينه را براي مهاجرت روستائيان به شهرهاي دور و نزديك به منظور دسترسي به امكانات آموزشي جهت ادامه تحصيل فرزندان خود فراهم آورده و عده اي هم  از لحاظ

 

بنيه مالي ضعيف مي باشند و قادر به تأمين مسكن و يا هزينه اياب و ذهاب دانش آموز خود در شهرها نيستند ؛ اغلب دانش آموزان آنان ترك تحصيل مي نمايند و جذب شغل هاي كاذب مي شوند . در صورتي كه تجربه ثابت كرده كه دانش آموزان روستايي از بهترين و بالا ترين استعدادهاي خدادادي برخوردار هستند . طبق فرمايشات حضرت امام خميني (قدس سره) دانش آموزان و نوجوانان سرمايه اصلي آينده كشور هستند .

 

زيست محيطي (مسكن)

اكثريت خانه هاي مسكوني روستائيان كه به صورت ساختمان هاي اصيل و قديمي است از خشت و گل ساخته شده است .  به دليل دسترسي به خاك ارزان و مشكل پذيري اين ماده و عايق بودن گل در برابر سرما و گرما از دير باز ، روستائيان را به بهره برداري از گل به شكل چينه و خشت و كاهگل هدايت نموده است . ولي بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ، ساختمان هاي موجود در روستاها به صورت آجري درآمده و از مصالح ساختماني به سبك شهري ساخته مي شود . ولي متأسفانه با توجه به ايجاد شغلي آنان كه هنوز هم از لحاظ نحوه نگهداري دام به صورت سنتي ايجاد مي شود ، بخشي از كود دامي در معابر عمومي و بعضي از كوچه ها و اطراف روستاها و همچنين تنگ و باريك بودن كوچه ها و عبور فاضلاب بعضي منازل در محله ها ، به دليل نداشتن شيب كافي و محل دفن از لحاظ

 

بهداشتي در حد پائيني قرار دارند . جا دارد از طريق دستگاههاي اجرايي همان طور كه در تقويت و اجراي طرح بهسازي و طرح ها ، روستاها با اولويت هاي در نظر گرفته شده با رعايت اصول بهداشتي و ساير امكانات موجود ، بتواند نقش مؤثري در جهت زيست محيطي ايفا نمايد .

محله بندي روستا

فارسجين از شش محله : پيش دره محله – رودخانه محله(چاي محله) – پل محله – كج محله- گود محله و طيوقچي محله تشكيل شده است و هيچ اختلاف و خصومت و درگيري ندارند . ولي اخيرا تعدادي غير بومي ساكن در محله طيوقچي كه از روستاهاي اطراف مهاجرت نموده و در فارسجين اسكان يافته اند ، با تحريك افراد جاه طلب و نادان ساكن در شهر ، زمزمه ها و سنگ اندازي هايي در فروش زمين هايي بالاتر از جاده ترانزيت به راه انداخته اند كه در صورت عدم برخورد مراجع قضايي با تعداد افراد معدود خاصي عواقبي مانند درگيري محلات با اخلال گران (غير بومي) خواهد داشت .

 

بافت

فارسجين در قسمت مركزي با بافتي فشرده و متراكم با سلسله مراتب ارگانيك شكل گرفته است . از دلايل اين فشردگي بافت را مي توان مسائل امنيتي و مقابله با طبيعت

 

ناسازگار در زمستان ها مي باشد . به طوري كه بناها پشت به پشت هم استقرار يافته و سطوح تماس با هواي سرد بيرون را كاهش داده و بدين صورت واحد ها همديگر را حمايت مي كنند . همچنين باعث جلوگيري از وزش بادهاي نامناسب به داخل مجموعه مي شوند . پس از اين قسمت مركزي واحدهاي روستا ، به صورت خطي حول محور اصلي روستا با بافتي نسبتا منسجم و يكپارچه شكل گرفته اند . از دلايل ايجاد اين قسمت ، مي توان از امكان دسترسي مناسب براي واحدهاي از محور اصلي ، متكي شدن آنها به وسايل گرمايش زا مي باشد . پس از اين قسمت واحدهايي پراكنده در حاشيه روستا كه به صورت منفرد و ناپيوسته در سطح روستا پراكنده اند .

 

مذهب

مردم فارسجين همچون مردم منطقه داراي مذهب تشيع (دوازده امامي) هستند . در كتاب تاريخ زنجان ، صفحه 21 به نقل از كتاب تاريخ البلدان آمده است كه در زمان ساسانيان در سنه 24 ه . ق در خلافت عثمان بن عفان ؛ ابهر به تصرف سپاه اسلام درآمد (مردم ابهر ابتدا مقاومتي نيز در مقابل سپاه اسلام نمودند) و سپس سپاه اسلام بعد از فتح ابهر به طرف قزوين حكومت نمود . لذا به استناد مطلب فوق مي توان اظهار نمود كه چون فارسجين در شاهراه سلطانيه قزوين و راهي از ابهر به فارسجين و از آن جا به قزوين بوده ، فارسجين نيز

 

در سال 24 ه. ق به تصرف اسلام درآمده و با توجه به اين كه حمد الله مستوفي در كتاب نزهه القلوب ، مردم ابهر را شافعي مذهب و قزوين را نيز كه بيشتر شافعي مذهب و اندكي حنفي و شيعي نيز بود ذكر نموده و در نتيجه سرزمين قزوين (قزوين و حومه) نيز شافعي مذهب بوده اند ، ولي در زمان حكومت شاه خدابنده در سلطانيه پس گرويدند وي به مذهب تشيع مردمان سرزمين قزوين ، ابهر ، سلطانيه ، زنجان و فارسجين داراي تشيع شده اند .

زبا ن

زبان مردم فارسجين تركي آميخته با فارسي مي باشد كه زبان  تركي مردم فارسجين ودركل ح.مه با زبان تركي آذربايجان تفاوت زيادي دارد زيرا بسياري از كلمات و اسامي به زبان فارسي ولي ب يك لهجه بخصوص تلفظ مي شود بطوريكه اگر يك نفر از ترك آذربايجان با يكنفر از اهالي صحبت كند تعدادي از كلمات و صحبت هاي همديگر را متوجه نمي شوند .

لهجه

در منطقه قزوين وابهر هرروستايي يا شهري با اهجه بخصوص صحبت مي كند بطوريكه با گوش دادن به صحبت هاي يك جمع مي شود گفت هر كدام از افراد حاضر در جمع اهل چه روستا يا شهر و چه منطقه اي مي باشند بعنوان مثال مردم ،ابهر ، ضياباد ، شناط و قروه و

 

.... هر كدام يك لهجه بخصوصي دارند و مردم فارسجين نيز لهجه مخصوص واز بعضي از كلمات استفاده مي نمايد كه اهالي را از روستاها و شهرهاي حومه متمايز مي كند بعنوان نمونه كلمه ( بدو) به معني بعداً و دفعه بعد فقط منحصر به مردم فارسجين مي باشد كه در صحبت هايشان استفاده مي كنند .

 

مراكز تاريخي و مذهبي

امامزاده ها

دكتر پرويز ورجاوند در كتاب سرزمين با اختصاص 10 صفحه از متاب فوق از صفحه 367 تا 376 پس از ارائه عكس ها و مشخصات كامل امامزاده عبدالله و امامزاده فضل الله مطالبي نوشته كه خلاصه آن چنين است :

امامزاده عبدالله

در داخل فارسجين بناي آجري جالبي وجود دارد كه حائز كمال اهميت است . بناي امامزاده عبدالله در وسط قبرستاني قراردارد كه اطراف ان را ديوار كوتاه كاهگلي كشيده اند . بناي امامزاده عبدالله را مي توان به دو قسمت جداگانه تقسيم نمود .

الف) سردروايوان مقابل و رواق

ب) بناي بقعه امامزاده

 

قسمت مقابل بنا عبارتست از يك ايوان : سردري بلند و در پشت آن اطاقكي كه حكم رواق حرم امامزاده را دارد . بناي بقعه امامزاده گنبد مخروطي دارد كه در حال حاضر كمي از قسمت بالاي مخروط فرو ريخته است و احتمال دارد كه در گذشته تبه مطلائي در بالاي آن قرار داشتهكه چون ساير آثار نظيران به يغما برده شده است . بر روي قسمت مخروطي گنبد اثرتزئيني كه جلوه گري مي نمايد عبارتست از وجود كلمه الله و علي كه بخط بنائي و به كمك آجرهاي لعابدار فيروزه اي رنگ نوشته شده است .

 

تاريخ بنا

در مورد تاريخ بناي امامزاده عبدالله هيچگونه مدركي بصورت كتيبه در خود بنا و ياتاريخي بر روي فرع و در ورودي آن وجود ندارد و به ناچار مي بايست بر اساس شكل ظاهري و طرز ساختمان گنبد و شيوه پوشش داخل آن اظهار نمود . بر اين اساس با توجه به تمام جنبه ها و بخصوص نحوه آجر چيني آن بناي امامزاده عبدالله را مي توان از آثار قرن 6 ه. به شمار آورد گنبد مزبور تنها گنبد مخروطي شكل از قرن ششم هست كه همچنان برپا مي باشد .

امامزاده فضل الله

امامزاده فضل الله درفاصله دويست متري امامزاده عبدالله در سطحي پايين تر از آن قرار

 

داردو از نظر نسبت اهلي آنرا برادر امامزاده عبدالله مي دانند . بناي امامزاده از نظر شكل كلي و مصالح بكار رفته در آن نمودار بنايي ساده و ابتدايي است . طرح مجموعه بنا از خارج بصورت مستطيل است و از دو قسمت مختلف يعني بقعه امامزاده و ايوان مقابل آن تركيب يافته است . ايوان مزبور نظير بسياري از بناهاي مشابه آن بعدها به بقعه افزوده شد و با خشت و گل ساخته شده است .

 

مساجد

در فارسجين 7 مسجد وجود دارد و يا عبارتي هر محله اي براي خود مسجدي دارد و اكثر مساجد فارسجين سابقه 150 – 100 ساله دارد بغير از مسجد جامع كه سابقه 800 -700 ساله و قبل از ساخت مرقد امامزاده ها مي باشد لازم به توضيح است تحقيقات از ريش سفيدان محل و بنا به اظهارات آنها مي باشد هيچ كس تاريخ دقيق ساخت آنها را نمي داند .

 

مسجد جامع

بنا به اظهارات ريش سفيدان محل قدمت اوليه مسجد جامع به اوائل ظهور اسلام در ايران

در سال 24 ه بر مي گردد كه چندين نوبت تخريب و بازسازي شده و ساختمان در سال

 

  1364    توسط اهالي و مساعدت حجه الاسلام والمسلمين عليخاني احداث و بناي آن در زميني به مساحت 322 متر مربع مي باشد كه در سال 1369 زميني نزديك مسجد جامع خريداري و آشپزخانه و سرويس احداث گرديد .

 

مراكز تفريحي

در سطح روستا مكاني خاص از قبيل مجتمع فرهنگي و ورزشي وجود ندارد و فقط 2 زمين فوتبالخاكي در محله هاي  ؟  و پل محله و يك زمين واليبال در مدرسه تخريبي شهر كبير فارسجين و يك باشگاه كاراته و يك باشگاه كونگ فو و پينگ پنگ كه تعدادي از جوانها و نوجوانها براي پر كردن اوقات فراغت از آنها استفاده مي كنند و ساكنين بيشتر از مزارع اطراف و در مركز روستا كه ميداني بزرگ و فلكه مي باشد در اوقات بيكاري حضور دارند . ولي اخيراً از طرف اداره كل تربيت بدني تاكستان سالني در نزديك مزارشهدا احداث گرديده .

 

ناهنجاري هاي اجتماعي

با توجه به اينكه اينجانب يزرگ شده فارسجين مي باشم . مسئله خاصي از ناهنجاريهاي

اجتماعي نديده ام و از اختلافات قومي و طايفه اي و اراضي كشاورزي و محله اي و قومي

 

وجود ندارد . جزء تفاهم و دوستي و صميميت در بين اهالي مسائل ديگري در روستا مشاهده نمي شود و به عبارتي احترام خاصي بين بزرگتر ها و كوچكترها و كلا در بين تمامي اهالي حاكم است . ولي اخيرا با توجه به تهاجم فرهنگي غرب و اعتياد جوانان به مواد مخدر (سيگار و...) كه به صورت جزء ديده مي شود ، جلوگيري كرد .

خويشاوندي

اكثر اهالي فارسجين به نوعي با هم خويشاوندي و وابستگي خانوادگي دارند و هيچ اختلاف حادي نيز در بين اهالي و يا طوايف وجود ندارد . فارسجين داراي 11 طايفه بزرگ و كوچك و اكثرا مردم فارسجين داراي نام خانوادگي طالبي- رضايي- رجبي- محمدي- نصيري- عزيز محمدي مرداني- ذوالقدري- نوري- خلفي و خليلي مي باشند .

آداب و سنن

با توجه به اين كه اهالي فارسجين ارتباط زياد با شهرهاي بزرگ دارند . لذا آداب و سنن اكثرا آنها تفاوت چنداني با شهر ندارد و از نظر مهمان دوستي و مهمان نوازي و صداقت نسبت به محيط شهر از درصد بالايي برخوردار هستند و نحوه زندگي و تغذيه و لباس پوشيدن ، تفاوتي با شهر ندارد . مخصوصا اين مورد در كودكان و جوانان و زنان بيشتر صدق مي كند ، زيرا اكثرا با لباس و كنش هاي خارجي در خارج از منزل و در مراسم ها ظاهر مي شوند و به جرأت مي توان گفت كه لباس كودكان و جوانان و زنان اگر از ساكنين شهر بهتر نباشد ، كمتر نيز نيست .

آداب عقد و عروسي  

در فارسجين تقريبا تا شصت سال پيش خانواده پسر پس از پسنديدن و انتخاب دختر به خواستگاري او مي رفته اند و اين پدر و مادر دختر بودند كه جواب بله يا نه را مي دادند و دختر هيچ گونه نقشي در انتخاب همسر آينده خود نداشته و حتي بعضي از عروس ها و دامادها تا شب عروسي نيز همديگر را به خوبي نمي شناخته اند . پسر نيز حق ديدن نامزد خود را در دوران نامزدي نداشته و در صورت نبودن پدر يا برادر دختر (عروس) در منزل ديدار قاچاقي بوده است . اگر در اين زمان برادران يا پدر عروس ، داماد را مي ديدند با چوب و چماق و كتك از او پذيرايي مي كردند و مراسم هاي عروسي نيز 3 شبانه روز بوده كه به مرور زمان تقليل يافته و مهريه ها نيز باغ و يا مبلغ 20 الي 50 تومان بوده است .ولي امروزه خانواده پسر ، پس از انتخاب دختر به خواستگاري او مي روند كه پس از پسنديدن همديگر دختر و پسر ، چند بار رفت و آمد و عدم رد بودن و جواب مثبت روز مراسم عقد و همچنين مقدار شير بهاء و مهريه را تعيين و به توافق مي رسند . مقدار شير بهاء و مقدار مهريه قبل از عروسي و همچنين مراسم عقد و شيريني خوران عروس و داماد با تعدادي از زنان خانواده او طرف جهت خري به بازار قزوين رفته و طلا ، پوشاك ، كفش ، آينه و شمعدان و .... خريد مي نمايند . و البته در بعضي از مواقع نيز عروس و داماد به تنهايي به خريد مي روند . بعد از گذشت چند روز از خريد ، مراسم عقد در منزل دختر (خانواده داماد پس از صرف ناهار در منزل داماد به منزل عروس مي روند) و روحاني محل (سردفتر ازدواج) پس از خواندن خطبه عقد ، مراسم را جشن مي گيرند . ولي در زمان حال با توجه به بالا رفتن فرهنگ ، داماد در دوران نامزدي آن محدوديت هاي گذشته را ندارد و به راحتي به منزل عروس رفت و آمد مي نمايد . عروسي ها در فارسجين ، اكثرا در روزهاي پنجشنبه و جمعه است . به اين صورت كه خانواده داماد معمولا افراد نزديك به خانواده خود را از يك هفته قبل از مراسم عروسي جهت پخت نان و كارهاي ديگر جهت شام و ناهار دعوت و بقيه افراد محل و آشنايان را شب جهت شام (براي حنا بندان) و ناهار روز عروسي دعوت مي نمايند و شب كه مهمانان را براي شام دعوت كرده اند ، پس از صرف شام تعدادي از زنان و مردان خانواده داماد حنا براي عروس به منزل عروس مي برند كه پس از برگشت مراسم حنا بندان آقا داماد (به همراه دو نفر از پسران به نام سالدوش و ساقدوش كه يكي در سمت راست و ديگري در سمت چپ داماد نشسته و حنا مي گذارند) . با رقص جوانان و دوستان و بستگان نزديك داماد بر پا سپس داماد را جوانان با ساز و دُخل به حمام مي برند . فرداي آن شب و روزي كه عروس را به منزل داماد مي آورند ، مردم پس از خوردن شيريني و دادن مبلغي به عنوان كمك هزينه مراسم عروسي كه با توجه به نسبت نزديكي به خانواده داماد مي باشد ، ناهار راصرف نموده كه پس از ناهار به منزل عروس رفته و عروس را كه مردان در جلو و زنان در پشت سر حركت مي كنند . عروس را به منزل داماد مي آورند . زماني كه عروس به نزديكي هاي منزل داماد مي رسد ، داماد به همراه سالدوش و ساقدوش هاي خود پس از پرتاب انار از سر عروس جهت ريختن كشمش و نقل به پشت بام رفته كه اين كار خاتمه مراسم را نيز اعلام مي نمايند و پايتختي در فرداي شب عروسي در منزل داماد با شيريني و ناهار از مهمانان منزل عروس و داماد پذيرايي مي گردد . لازم به توضيح است كه در زمان قديم حدود هفتاد يا هشتاد سال پيش براي پرتاب كردن انار از سر عروس خانواده عروس محدوده اي در نزديكي هاي منزل خودشان تعيين مي كرده اند و خانواده داماد نيز تا محدوده تعيين شده خانواده عروس نمي گذاشته داماد برود كه بعضي از مواقع بر سرهمين كشمكش در محل پرتاب انار درگيري و دعوا مي شده و جوانان دو طرف با هم درگير مي شده اند .

عزاداريها

مراسم عزاداري سالار شهيدان در ماه محرم همچون ساير شهرها و روستاها در شهرك فارسجين به اين ترتيب آغاز مي گردد . مراسم از اول ماه محرم شروع مي شود . شب هاي محرم در مساجد و تكايا و همچنين بعد از ظهرها و مراسم روضه خواني وجود دارد . علاوه بر روضه خواني در فارسجين سه هيئت عزاداري وجود دارد كه شبهاي محرم كه معمولا از شب سوم به بعد شروع به عزاداري مي كنند . به اين ترتيب كه عزاداران را دعوت نموده اند مي روند كه تا شب عاشورا ادامه دارد و هيئت ها در عصر روز تاسوعا و صبح روز عاشوراي حسيني با زنجير زني و سينه زني به طرف مساجدي كه روضه خواني هست يا منازل شهدا حركت و پس از توقف كوتاه و پذيرايي صاحب مجلس از عزاداران به طرف مزار شدا و امامزاده رفته و از آن جا همه هيئت ها به ميدان بزرگ امام حسين آمده و پس از سخنراني روحاني محل محل در خصوص مشكلات محل و در صورت نياز به جمع آوري پول براي كارهاي خيريه و عمومي مي پردازند . سپس افراد براي صرف ناهار به منازل خود و هيئت ها و كساني دعوت براي خرجي امام شده اند ، رفته و بدين ترتيب مراسم روز عاشورا خاتمه مي يابد . لازم به توضيح مي باشد كه مراسم روضه خواني تا پايان ماه صفر در بعضي از منازل و در يكي از هيئت ها (هيئت گود محله) برگزار مي گردد . در ماه رمضان نيز فقط روضه خواني در مساجد و منازل برگزار مي گردد و هيئت ها مثل ماه محرم عزاداري نمي كنند كه در ذيل به تعدادي از عزاداري هاي محل مي پردازم .

حسين حسين

علاوه بر سينه و زنجير زني و روضه خواني ، مراسمي به نام حسين حسين به زبان محلي گفته مي شود كه از عصر روز اول ماه محرم تا عصر روز تاسوعا ، ‌هر روز عصرها و نزديك غروب آفتاب به مدت 45 دقيقه تا 1 ساعت مي باشد . بدين ترتيب كه افراد به صورت دايره وار ايستاده و با دست چپ كمر فرد بغلي را مي گيرند و با دست راست به سينه مي زنند و حسين حسين مي گويند و فردي با گفتن علي در زماني به خصوص و حساب شده حلقه حسين حسين گويان را به حركت در مي آورند . اين مراسم از صبح روز عاشورا تا ظهر ادامه دارد . در اين مراسم مردم عزاداران را با شربت و خرما و ميوه و... پذيرايي مي كنند . لازم به ذكر است كه مراسم شام غريبان نيز توسط عزاداران هيئت ها با سينه زني و بدون لوازم صوتي و نوري و زنجير و طبل به مسجد جامع رفته و از آن جا به مساجد ديگر و سپس در خاتمه به حسينيه قديمي كه از زمان هاي گذشته ، روضه خواني بوده ، جمع و صحنه هايي از خيمه هاي سوخته امام حسين و نگهباني حضرت زينب به نمايش گذاشته مي شود .

نماز ظهر عاشورا

نماز ظهر عاشورا براي اولين بار در فارسجين در عاشوراي 1373 ه . ش به امامت مرحوم حاج آقا عزيز محمدي در ميدان امام حسين برگزار گرديد .

قمه زني

يكي ديگر از سنت هاي عزاداري در ماه محرم ، قمه زني در روز عاشورا مي باشد . بدين ترتيب كه عده اي صبح روز عاشورا با پوشيدن كفن كه كفن ها را به كمر مي بندند . سپس افراد از كمر همديگر را به صورت زنجيره وار با دادن شعارهايي از مظلوميت امام حسين و با زدن قمه به سرشان در جلو دسته هاي عزاداري به مكان هاي دعوت شدة هيئتها رفته و سپس به مزار شهدا و امامزاده و ظهر براي شستشوي بدن خود به به حمام مي روند و به هنگام خروج از حمام روي زخم هاي سرشان نوعي علف كوهي براي زودتر خوب شدن زخم ها مي ريزند . ولي با توجه به فرمايشات مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه اي مبني بر غلط بودن اين سنت و خلاف بودن آن ، قمه زنان كه هر سال قمه مي زدند امسال به تبعيت از فرمايشات رهبر ولايت فقيه از انجام آن صرفنظر كردند . ولي متأسفانه در چند سال اخير دوباره قمه زني انجام مي گردد . (منظور از نوعي علف كوهي كه به زبان محلي كَهْليو تو گفته مي شود)

فعاليت هاي اقتصادي

در فارسجين فرصت هاي شغلي نسبت به ساير نقاط (شهري) بسيار پايين است و اين خود يكي از دلايل مهاجرت روستائيان به شهر است . مشاغل موجود در فارسجين به ترتيب عبارتند از : كشاورزي- كارگري- رانندگي- كارمندي- معلمي و آزاد

درآمد و روابط اقتصادي

منبع درآمد اكثريت مردم فارسجين ، باغ داري و از محصول انگور ، گردو و بادام و بقيه دامداري- رانندگي- زراعت- حقوق بگيري- آزاد(تجارت)- و فني و...مي باشد .

الف) باغ داري و كشاورزي

1- محصولات : از محصولات باغات مي توان به ترتيب انگور بي دانه (سفيد و قرمز) گردو ، بادام ، گيلاس ، آلبالو ، زرد آلو ، سيب درختي ، گوجه سبز ، گلابي و از محصولات مزارع : گندم ، جو ، سيب زميني و تره بار مي باشد . ولي محصولاتي كه درآمد براي مردم ايجاد كند به ترتيب عبارتد از : انگور ، گردو ، بادام ، گندم و يونجه هستند .

2- فروش محصولات

فروش انگور از نيمه دوم شهريور ماه به صورت اجاره عمده و خَلْواري به دلالان و خريداران فروخته مي شود . انگور به وسيله جعبه هاي كوچك و متوسط به تهران و قزوين و شهرهاي شمالي در ميادين تره بار به فروش مي رسد .  برخي از كشاورزان ، انگورشان را به صورت كشمش و تيزاب خشك نموده ، سپس به فروش مي رسانند . گردو و بادام را پس از پوست كندن و خشك كردن در پشت بام ها  به فروش مي رسانند كه متأسفانه وجود دلال ها و واسطه ها سود حاصله از برداشت محصولات را براي كشاورزان كاهش داده و سود درآمد حاصل از دلالي و واسطه گري ، خيلي بيشتر از كشاورزي مي باشد . گندم و جو نيز پس از برداشت و در صورت مازاد بر نياز كشاورزي طبق نرخ تعيين شده از طريق تعاون روستايي خريداري مي گردد . لازم به توضيح است كه زراعت گندم و جو توسط افرادي كه تراكتور و ماشين آلات كشاورزي دارند و با توجه به اين كه زمين ديمي روستا عمومي مي باشد ، كشت مي كنند .

3- دامداري و دامپروري

درآمد ديگر اهالي از طريق دامداري سنتي كه هر خانواده اي تعدادي گوسفند و بعضي از خانوارها گاو نگهداري مي نمايند و مي شود گفت گوشت مصرفي فارسجين در خود محل توسط مردم خود محل تأمين مي گردد .

4- درآمد تعدادي از خانوارها از طريق رانندگي سرپرستان خانواده مي باشد كه از طريق داشتن كاميون ، تريلي ، اتوبوس ، ميني بوس ، وانت و سواري مي باشد .

5- آزاد

تعدادي از اهالي نيز درآمدشان از طريق كار آزاد امثال : خريد و فروش انگور ، گردو ، بادام و مغازه داري و انجام كارهاي فني و خدماتي  در كنار باغ داري و كشاورزي ميباشد.

6- كارمندي و كارگري

عده اي از اهالي و ساكنين فارسجين داراي شغل كارمندي و كارگري هستند كه تعدادي در خود فارسجين و تعدادي نيز در ادارات و كارخانجات موجود در شهرهاي قزوين ، ابهر و تاكستان مشغول به كار و درآمدشان ، حقوقشان مي باشد .

 

شركت تعاوني شقايق

شركت تعاوني روستايي فارسجين در اول پيش دره محله در زميني به مساحت m2 101   (يكصد و يك متر مربع) زير بنا با مدير عاملي آقاي محمد ذوا لقدري مي باشد . شركت تعاوني فارسجين با دو گروه به نام عليا (با مدير عاملي مرحوم عبادالله نوري) و گروه ديگر گروه سفلي (با مدير عاملي آقاي اسماعيل نصيري) در سال 1343 زير نظر تعاوني روستايي قزوين شروع به كار نموده كه فعاليت آنها با ارائه مواد نفتي و پرداخت و وصول وامهاي تعاوني بوده كه تا سال 1357 فعاليت ادامه داشته كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي كليه گروههاي كشور تبديل به شركت تعاوني شدند كه به مركزيت فارسجين به نام شركت تعاوني شقايق متشكل از 13 گروه تعاوني شامل گروه هاي روستاهاي : فارسجين عليا و سلفي (طيوقچي ، حيدريه ،‌ضياءآباد ، شنين ، خرم دشت ، اورنه ،‌قرجه قيا ، قينرجه ، قلعه جوق ، يام چشمه ، ازون قاش و قرمز آباد) كه با سرمايه گذاري كه در سال 1367 آقاي محمد ذوالقدري فرزند مرحوم قاسم عهده دار مسئوليت شركت تعاوني فارسجين را دارند.

پمپ بنزين

پمپ بنزين در كتار جاده ترانزيت و ورودي فارسجين قرار دارد كه پمپ بنزين فوق از سال 1327 فروشندگي مواد نفتي ، سپس در سال 1368 توسعه و تبديل به پمپ بنزين گرديده و در حال حاضر با فروش بنزين و گازوئيل ، روغن موتور و نفت به محل و خودروهاي عبوري از جاده ترانزيت ، خدمات خود را ارائه مي نمايند . اين پمپ بنزين جايگاه اختصاصي و متعلق به آقاي اسماعيل نصيري مي باشد .

منابع آب كشاورزي

آبهاي سطح الأرض منبع تأمين كننده آب كشاورزي در منطقه فارسجين محسوب ميشوند. هر چند روستاهاي منطقه از ديگر منابع تحت الأرض مثل چاه و قنات هم استفاده مي كنند . ولي عمده آب مصرفي روستاهاي منطقه جهت آبياري محصولات كشاورزي از رودخانه ابهر رود تأمين مي شوند . باغات و مزارع از طريق رودخانه و چاه عميق تأمين مي شود كه اين روستا داراي دو نهر به نام هاي نهر كبير فارسجينو نهر طيوقچي كه منابع تأمين آب اين دو نهر از رودخانه ابهر رود و پايين تر از پل روگذر روستاي قروه از چشمه هاي كنار نهر سرچشمه مي گيرد كه تقريبا 90% از باغات پايين تر از نهر كبير فارسجين را تأمين مي نمايد . ولي مقدار اين دو نهر هر سال به خاطر حفر چاههاي غير قانوني در روستاي قروه و ديگر چاههاي حفر شده قبل از انقلاب كه باعث پايين رفتن آبهاي زير زميني مي شود . بيم آن مي رود كه در سال هاي آينده از اين مقدار نيز كاسته شود . همچنين در فارسجين 14 حلقه چاه عميق وجود دارد . 10 حلقه در شمال و غرب و جنوب غربي و 4 حلقه در شرق و جنوب و جنوب شرقي روستا قرار دارند كه 8 حلقه قبل از انقلاب و 6 حلقه بعد از انقلاب حفر گرديده كه تأمين كننده آب آشاميدني ساكنين روستا مي باشد .

نوع مالكيت أرضي

يكي از ويژگي هاي خاص فارسجين ، نداشتن خان و ارباب و عهده مالك مي باشد . و مردمان آن خرده مالك جزء هستند . از انواع مالكيت در فارسجين :

1- زمين هاي اشتراكي و چراگاههاي عمومي

2- املاك شخصي (كم) و باغات وابسته به آن و املاك موقوفه خيلي كم مي باشد . حد و حدود ملك ها و اراضي و باغات و مالكيت زمين ها نشان دهنده حدأقل اراضي ميباشد كه غالبا بر اثر ارث و تقسيم بيشتر آن در نسل هاي متمادي ، زمين ها شكل متراكم و به مراتب كوچك تري به خود گرفته و املاك و زمين هاي اشتراكي مرز و حدي كه مخصوص طايفه اي و يا گروهي باشد ندارد و زمين ها متعلق به عموم مردم و مرزهاي آن با مرزهاي زمين هاي روستاهاي اطراف مي باشد .

مراكز صنعتي

در فارسجين مراكز صنعتي آنچناني بزرگ تا بتوان جونان بيكار را جذب كار و مانع از مهاجرت روستائيان شود ، وجود ندارد . تنها فعلا دو كارگاه ؛ يكي كارگاه بزرگ بلوك زني و موزائيك و تيرچه بلوك و ديگري كارگاه توليدي پوشاك مي باشد و غير از اينها هيچ كارگاه فعالي وجود ندارد و تنها كارخانه اي كه در حال احداث مي باشد ، كارخانه شيشه فارسجين (زير نظر كارخانه شيشه قزوين) است كه زمين واگذار شده براي كارخانه در بالاي جاده ترانزيت و به اندازه 200 هكتار كه از طرف اهالي به قيمت خيلي ارزان صرفا جهت آبادي و پيشرفت روستا و ايجاد شغل براي جوانان و اهالي بود تحويل و از سال 1370 شروع به ساخت و حدود يك سال به دليل مشكلات ارزي ، عمليات احداث آن متوقف شده بود . ولي حالا در حال اتمام مي باشد . (زمين كارخانه به قيمت 50 ريال معادل پنج تومان فروخته شد) . در حدود 50 سال پيش كارخانه كشمش و خشكبار و غلات در فارسجين بوده كه حدودا در سال 1315 تأسيس و 60- 70 نفر كارگر (زن و مرد) در آن كار مي كرده اند كه بعدا فقط تبديل به خشك كردن انگور و بسته بندي كشمش شده و كار آن نيز در آن زمان بدين صورت بوده كه انگور را پس از خشك كردن در دستگاه مخصوص كشمش ها در جعبه هاي كوچكي بسته بندي مي نموده اند و براي فروش به بازار مي فرستاده اند كه به دليل سود دهي كه آن صاحب كارخانه ، كارخانه را رها و بعد زمين آن را فروخت و مقداري از زمين را نيز جهت احداث مدرسه دخترانه اهداء نمود . (صاحب آن مرحوم كاشاني بوده) و اكثر زمين (كارخانه) فعلا منازل مسكوني مي باشد .

صنايع دستي

هيچ نوع صنايع دستي در فارسجين در حال حاضر وجود ندارد . ولي در 30- 20  سال پيش ، صنايع دستي كه در بين زنان رايج بوده از قبيل : جاجيم بافي ، نخ ريسي ، قاليبافي ، كيسه بافي ، سبد بافي با كشكول مي توان نام برد . ولي صنايع دستي كه توسط مردان انجام شود از زمان هاي قديم تا به امروز وجود نداشته است .

بهداشت

فارسجين قبل از سال 1353 هيچ گونه امكانات بهداشتي نداشته (به دليل عدم برق و آ بو لوله كشي) كوچه كثيف و فضولات حيواني در كوچه ها و يا در حياط در فضاي بازي ريخته مي شده و وضعيت مردم از لحاظ بهداشتي خوب نبوده . آب مصرفي مردم از چاههايي كه در حياط هايشان وجود داشته استفاده مي كردند . زنها و دختران ، ظرفها و لباس ها را در لگن بزرگ مي گذاشتند و بر سر گرفته و براي شستن به رودخانه (ابهر رود) و يا نهر كبير فارسجين و بعد از حفر چاههاي عميق كه براي آبياري باغات حفر گرديده بود ، مورد استفاده قرار مي دادند و كوچه ها تنگ و پيچ در پيچ و به لحاظ تردد حيوانات اهلي وضعيت ظاهري خوبي نداشته و زاد و ولد زياد بوده و كساني كه براي بهتر شدن وضعيت بهداشتي و تميزي فارسجين پيش قدم بوده اند سر كار خانم مهر پور (كارمند خانه بهداشت فارسجين) و آقاي بهروز خليلي مي توان نام برد .

خانه بهداشت

اولين خانه بهداشت در سال 1356 در يكي از منازل اهالي (خانم مهر پور) به عنوان بهرورزي و كسي كه كارهاي تزريقاتي و پانسماني انجام مي داده (واكسيناسيون- بهداشت محيط- مراقبت اطفال- مراقبت تنظيم خانواده- مراقبت زنان باردار- بهداشت مدارس) ساختمان جديد در سال 1360 ، زميني كه توسط يكي از اهالي روستا اهداء و توسط جمهوري اسلامي ساختمان و بناي آن احداث گرديد كه داراي يك اطاق پانسمان- انبار دارو- اطاق بهرورز زن- اطاق بهرورز مرد- اطاق معاينه زنان باردار- اطاق دكتر- انبار لوازم اضافي- سرويس و يك اطاق به دفتر پست جهت ارائه خدمات پستي به همشهريان است اختصاص يافته است .

وظايف و خدماتي كه ارائه مي نمايند :

1- مراقبت زنان باردار و آموزش از نظر بهداشت فردي و محيط و ....

2- آموزش كمك هاي اوليه

3- آموزش تنظيم خانواده

4- تزريقات و واكسيناسيون

5- بازديد از منازل و پيگيري مراقبت ها و پيگيري بهداشت محيط شامل : بازديد قصابي ، معابر عمومي ، حمام ، نانوائيها ، مغازه ها ، آرايشگاهها و......

6- پيگيري بهداشت مدارس و آموزش بهداشت در مدارس

در سال 1367 به عنوان روستاي نمونه استان زنجان از لحاظ كنترل جمعيت گرديده و كارشناسان و مشاوران دلايل كنترل جمعيت را پس از مشاوره صد در صد با زنان روستا ، فرهنگ بالاي فارسجين و تنظيم خانواده و بودن امكانات پيشگيري و مهاجرت را اعلام نموده اند .

مركز بهداشتي و درماني

مركز بهداشتي و درماني فارسجين كه زمين آن 3900 متر مربع و اهدايي از طرف اهالي بوده ؛ شروع اين مركز در سال 1369 و خاتمه آن در شهريور 1373 مي باشد . اين مركز داراي 550 متر زير بناي اداري و خدماتي و 170 متر مربع زير بنا ، خانه پزشك و موتورخانه 68 متر سرايداري كه داراي 2 پزشك در شيفت هاي مختلف و يك دندانپزشك و 2 بهيار و 2 كمك پرستار و 2 نفر تكنسين امور دارويي و آزمايشگاه با كارمند مي باشد كه اين افراد در اين مكان مشغول به كار مي باشند .

جام ها : جام بزرگ

در فارسجين چهار حمام وجود دارد كه فعلا 2 باب آن مورد استفاده قرار مي گيرد . حمام بزرگ فارسجين در مركز و در ميدان امام حسين فارسجين در زميني به مساحت 425 متر مربع و با زير بنايي به مساحت 380 متر مربع مي باشد . (25  17) تاريخ دقيق ساخت در بناي آن به صورت حكاكي شده ديده نمي شود ، ولي بنا به گفته ريش سفيدان و پيران محل كه به نقل پدربزرگ هايشان كه حمام فوق يا نيمه كاره بوده يا در دست تعمير كه حدود 250-210 سال پيش توسط فردي به نام نجفعلي فارسجيني ساخته شده است . در حمام مصالح به كار رفته آجر چهار گوش مربع و آهك پخته شده و به صورت طاق فضاهاي آن پوشانده شده كه داراي فضاي اندروني و فضاي بيروني . فضاي بيروني آن آتشكده و آب انبار و فضاي ذخيره سوخت مازون مي باشد و فضاي دروني آن يك محوطه و محلي براي دريافت وجه حمام كه مسئول حمام قبلا آن جا مي نشسته و از آن جا به وسيله يك لنگه در به محوطه رختكن كه وسط آن يك حوض آب و در چهار گوشه آن رختكن و سكو مي باشد و از رخت به وسيله راهرو باريك به يك حوضچه پاشور كه پر آب مي شده (فعلا آب از حوضچه جاري و حوض پر آب نيست) و از آنجا به داخل حمام كه به چندين محوطه تقسيم مي شود كه محوطه وسط براي نشستن و كيسه كشي و محوطه ديگري به عنوان نظافت و اسلاح و محوطه ديگر خزانه و آب گرم كه فعلا توسط بهداشت بسته شده و دو محوطه براي دوش ها است . در گذشته اداره حمام توسط 7 نفر (6 نفر براي تهيه بوته و يك نفر به عنوان شخصي كه بوته ها را زير آتشكده در داخل كوره مي ريخته بوده) ولي در حال حاضر با يك نفر اداره مي شود .

طريقه دريافت وجه در قبال حمام رفتن

قبلا مردم در قبال استحمام كردنشان در حمام وجه نقد نمي داده اند و در عوض نان و گندم بوده . به اين صورت كه زن شوهر دار 2 قرص نان ، زن بيوه 1 قرص نان و دختر و پسر تا زماني كه ازدواج نكرده بودند استحمام به صورت رايگان و چيزي در قبال استحمام پرداخت نمي كرده اند . و مردها نيز سالانه 12 كيلوگرم گندم به متصديان و اداره كنندگان حمام مي داده اند كه بعد از رايج شدن پول در اوايل حكومت طاغوت (محمد رضا پهلوي) از يك ريال شروع و فعلا 200 تومان مي باشد .  هزينه تعمير و نگهداري به عهده اهالي مي باشد . در ضمن اداره آتشكده به صورت تونل در زير حمام كه زمين محل نشستن و كيسه كشي را گرم مي نمايد .

تعليم و تربيت

فارسجين از لحاظ تحصيلات و داشتن مردمان با سواد از گذشته نسبت به روستاهاي اطراف و منطقه برتري داشته و فعلا نيز در قبولي دانشگاه و مراكز آموزش عالي نسبت به جمعيت آن رتبه اول دارد . به طوري كه هر سال تعدادي از جوانان (پسر و دختر) در رشته هاي پزشكي و مهندسي و ديگر رشته ها قبولي قابل توجهي دارد .

مراكز آموزشي

تا قبل از سال 1310 مركز آموزشي خاصي در فارسجين نبوده و بچه ها فقط جهت ياد گرفتن قرآن به مكتب ميرفته اند توسط روحاني معمولا از كتاب هاي جوهري ، قرآن و نهج البلاغه بوده و بعد از 1310 كه مدارس دولتي ايجاد شده و مراكز آموزشي تعليم و تعلم زير نظر دولت بوده ، ابتدا مدرسه اي وجود نداشته و معلمين در منازل مشغول تدريس مي شده اند . بنا به گفته اهالي در چندين منزل تا احداث مدرسه محصلين درس خوانده اند . سپس مدرسه اي توسط اهالي احداث و به آموزش و پرورش قزوين اهداء ميگردد . ( در كنار نهر كبير فارسجين كه چند بار توسط اهالي باز سازي شده ولي فعلا تخريب و بلا استفاده مي باشد – انتهاي خيابان شهدا)

 

                                           منابع و مآخذ

1- سرزمين قزوين- پرويزرجاوند- 1349

2- نزهه القلوب- تأليف حمدالله مستوفي(حمدالله بن ابي بكربن محمدبن نصرمستوفي قزويني- 740 هجري قمري) با اهتمام محمد دبير ساقي

3- تاريخ زنجان . نوشته حاج سيد ابراهيم موسوي صائين قلعه اي ابهري زنجاني امام جماعت حرم اميرالمؤمنين در تاريخ 6 محرم سال 1392 ه . ق در نجف اشرف

4- طرح هادي فارسجين (مجري بنياد مسكن انقلاب اسلامي استان زنجان)

[ سه شنبه بیست و هشتم آبان 1387 ] [ 10:47 ] [ وحید کریمی ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

×دانلود،بهترین برنامه ها برای دانلود،دانلود جدید ترین برنامه ها،دانلود هر چیز که می خواهید×
×××این سایت حا ضربه تبادل لینک با سایت های دیگر می باشد×××

Varzesh3.com ورزش سه